لبخند ماه

بگذار از دریچه ی چشمان تو بنگرم لبخند ماه را

صدف

امسال دو کلاس دوازدهم انسانی دارم برای اولین بار و امیدوارم آخرین بار باشد. در این دو کلاس شاید ۵ نفر باشند که درس میخوانند و اگر آنها هم نبودند نمیدانم با چه انگیزه ای باید سر کلاس حاضر میشدم‌. اغلب یا خوابند یا دلشان درد میکند یا دم گوش هم پچ پچ میکنند. در جواب اینکه آیا متوجه ی این قسمت از درس شدین فقط نگاهت میکنند. نه سری تکان میدهند به بالا که بدانم درس را متوجه نشدند نه سری تکان میدهند پایین که بفهمم یاد گرفته اند. خیلی در قبالشان صبوری به خرج میدهم ولی جلسه ی پیش صدف حسابی اعصابم را به هم ریخت‌. دو هفته ای بود که به او فرصت داده بودم دفترش را کامل کند. دفترش را روی میزم گذاشت. صورت سوال ها را نوشته بود بی جواب. گفتم حلشان کو؟ گفت در کتابم نوشته ام‌. گفتم کتابت را بیاور. کتاب را که ورق زدم متوجه شدم کتاب خودش نیست. همانجا صدایم را بلند کردم و گفتم برو برگه ی دعوت اولیا بگیر!

رفت و آمد و هیچ نگفت. بعد کلاس معاون مدرسه گفت تو کی رو میخوای دعوت کنی؟ کسی رو نداره ایران. مادر و پدرش و کل خانواده اش مهاجرت کردند. چند ساله. به امید اینکه بتونند اقامت بگیرند و صدف را هم ببرند. صدف پیش پدربزرگ و مادربزرگ پیرش زندگی میکند‌.‌ 

دلم گرفت.‌ این دختر کم درد ندارد. دوری از پدر و مادرش و مسئولیت نگهداری از پدربزرگ و مادربزرگش آیا ذهنی آرام برایش میگذارد که بتواند درس بخواند؟

از برخوردم پشیمان شدم و تصمیم گرفتم رهایشان کنم به حال به ظاهر خوش خودشان. این درس چیزی از غم و غصه هایشان کم نخواهد کرد!

ه دلسوزی و هم مهربون ..

بابا چی میشد من یکی مثل شما داشتم ..

 

من که تو رو دارم 😊😊😊😙😙😙

کاش ما هم از همچین معلم مهربونی داشتیمممم

چی درس میدین ؟ 

ریاضی ؟ 

مهربونم

بله.
ریاضی ات خوبه؟

معلمی هم بالا و پایینی های خودش رو داره

مثل کارهای دیگه و این چالش های دانش

آموزی باحالترش می کنه و این که سر تکون نمی دادند ازشون بهتر بود می خواستی دلیل این ساکت بودنشونو بگند، این جوری بهتر باهاشون همراه می شدی و می شدی محرم رازشون.

 

 

 

 

معلمی سخت ترین شغل است. هم باید آموزش داد هم وضعیت روحی و روانی دانش آموزان رو باید در نظر گرفت..

در خصوص انسانی ها دست و بالم بسته است هیچ ترفندی کارساز نیست

همه رو دربدر کردن... کوچیک و بزرگ، آرامش نداریم

خدا از سر تقصیراتشون نگذره 

:)

لبخند داشت این پست؟🤔
جمعه ۱۵ آذر ۹۸ , ۱۷:۰۷ نرگس بیانستان

خب به نظرم فقط رها کردن کار درستی نیست

 

چه کاری از دست من بر میاد؟

آره بعضی وقتا ادم فکر میکنه داره کار درست میکنه . ولی با فهمیدن واقعیت شوکه میشه

و اینجور مواقع نقش مشاور مدرسه و اطلاع دادن در مورد این بچه ها پررنگ تر میشه

هی. چه پدر و مادرایی پیدا می شن. کاش که می شد من الان دبیرستانی باشم. تو معلم ریاضیم باشی. ولی من از همون شاگردا هستم که سر ریاضی فقط نگاه می کنم عین خنگ ها.😂

عزیز دلم..
مثل زمانیه که تو از فروغ و مولانا و حافظ میگی و من فقط نگات میکنم😊😉

منم دلم گرفت، واقعاً سخته

خدا خودش کمک کنه

آخیییی چقدر بد ..

ولی بنظرم موفقیت هرچند کوچیک میتونه به این بچه ها کمک کنه که لااقل تو ساعت های مدرسه احساس بهتری داشته باشن ‌‌..

این بچه همینجوریش هم رها شده 

قطعا درست میگی ولی خیلی سخته این بچه ها رو علاقمند کرد

سلام.

 

دراین که یه دختر نوجوون نیاز به محبت وتوجه ورسیدگی والدینش داره شکی نیست.

 

وقطعا این دختر غم هایی رو همراه خودش داره.

 

شما خییلی مهربون و با وجدان کاری بالایی هستین.

 

ولی نظر شخصی من اینه ترحم قاطی اموزش و وظیفمون نکنیم.

سلام عزیز
من ترحم نکردم فقط سختگیری زیاد نمیکنم.  قطعا سختگیری نتیجه ی عکس میده در این موارد
يكشنبه ۱۷ آذر ۹۸ , ۲۱:۱۴ شارمین امیریان

سلام.

من علوم انسانی بودم و میدونم چقدر بچه های این رشته دبیر ریاضی رو اذیت می کنند. البته خودم جزء اون 5-6 نفر درسخون بودم که انگیزه حضور دبیر می شدم =)

 

طفلی صدف =(

سلام استاد جان
قدیم ترها بچه ها یه ذره به خودشون میومدند و سال اخری یه تکونی به خودشون میدادند اینا همش سوالشون اینه که اگه درسها رو بیفتیم نمیتونیم دانشگاه بریم. یعنی میدونن با این وضع افتضاحشون حتما یه ده کوره ای میرن دانشگاه. سیستم بیمار گزینش آموزشی ما اینه

ای داد بیداد... به نظر من سیستم آموزشی ما از پای بست ویرانه... بچه ها اصلا هیچ انگیزه و هدفی ندارن... تنها هدفشون اینه که یه شغلی داشته باشن که درآمد بالایی داشته باشه یا یه شوهر گیرشون بیاد که درآمد بالایی داره... یا یه زن شاغل داشته باشن که کمک خرجشون باشه... به زور میان فقط برای اینکه توی خونه نباشن...

یه زمانی مامان خدا بیامرزم به ما میگفت درس یاد بگیرید نه فقط بخونید... میگفت شما از تجربه های ما درس بگیرید این یادگیریها به دردتون میخوره ولی ما سر به هوا بودیم (البته به قول پدرمادرمون) و شدیم اینی که هستیم.... اگر مامانم بود و میدید که بچه های الان حتی حال ندارن شلوارشون رو بکشن بالا و اینقدر پر مدعا از تعجب شاخ در می آورد...

دلم برای بچه های آینده میسوزه که این چنین دانش آموزانی قراره بشن معلم و دبیر و استاد براشون... خودشون هنوز هیچی بلد نیستن...

یه استاد داشتیم میومد سرکلاس تمرینهای حل شده کتاب رو پای تخته درس میداد و تمرینهای حل نشده رو میگفت خودتون حل کنید و وقتی ازش سوال میپرسیدیم بلد نبود جواب بده... میگفت خودتون باید یاد بگیرید...  اینا که استاد باشن دیگه از دانش آموز و دانشجو چه انتظاری هست؟

البته قصدم توهین به همه نیست... اینچنین ها اقلیت هستن ولی به مرور اکثریت هم میشن

 

راستی شما ریاضی تدریس میکنید؟

من عاشق ریاضی هستم... ولی هیچوقت نتونستم یه انشای خوب بنویسم یا اینکه بفهمم فرق شعرهای حافظ و سعدی چیه؟ یا شعر نو نیما و سهراب چه تفاوتی دارن...

هیچوقت نتونستم درس عربی رو دوست داشته باشم یا اینکه تاریخ و جغرافیا رو با علاقه دنبال کنم...

 

فاتحه ی آموزش و پرورش خیلی وقته خونده شده و هر روز بر تعداد دانش آموزان بی انگیزه و بالتبع اون معلمین بی انگیزه افزوده میشه.
خدا مادر بزرگوارتون رو رحمت کنه..‌

خوشحالم که تو ریاضی هم با هم مشترکیم. البته من از ابتدا علاقمند ریاضی نبودم😉

سلام عزیز همدردم 😂 

من چهار تا کلاس ریاضی دارم که هندسه شون رو میگم واینقدر بیسواد و ..‌‌ . هستند که کلاس های انسانی ام رو ترجیح می دهم😭 

سلام همکار جانم
اتفاقا منم یه ده ریاضی دارم که افتضاحن تو هندسه و ترجیح میدم همون سر کلاس انسانی ها دو دو تا چهارتا یاد بدم😁
سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸ , ۲۲:۵۸ نرگس بیانستان

باهاش دوست شو

آروم آروم

و باهاش حرف بزن

نه درباره شرایط اش. تا خودش نگه تو چیزی نگو. درباره چیزای دیگه 

هرچی...

ممنون نرگس😊
یه چیزی درگوشی بگم بهت. با بچه های تنبل زیاد اخت نمیشم😉
سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸ , ۲۲:۰۲ نرگس بیانستان

تنبل از نظر تو؟ 

 

درس نخون
بی انگیزه
بی هنر
یه کوچولو انگیزه و هنر داشت باهاش جور بودم

چند وقت پیش دو تا امتحان داشتم

یکی اش عملی بود درحالی که من هیچی تمرین نداشتم 

اون یکی تئوری بود و من چند روز تمااااام  وقت ام رو گذاشته بودم واسه درس و تمرین 

اولی از ۱۰۰  نود و خرده ای نمره گرفتم

دومی از بیست، ۵ نمره 

 

میخوام بگم فکر نکن چون درس نخون یا بی انگیزه اس پس هیچی... تو انگیزه شو خب.. البته خب این کارا حوصله میخواد. ممکنه تو نداشته باشی و حق هم داری 

من فقط پیشنهاد. دادم

ممنون نرگس جان.
در اینکه معلم نقش مهمی در انگیزه دادن و علاقمند کردن دارد شکی نیست ولی باور کن توانم اجازه نمیدهد . به اندازه ی کافی انرژی سر کلاسهایم صرف میکنم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
لبخند ماه را یک همسر، یک مادر و یک معلم می نویسد
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan