لبخند ماه

بگذار از دریچه ی چشمان تو بنگرم لبخند ماه را

ترانه مرغ اسیر


از وقتی با صبا ظهیرالدوله رفتم و بر مزار فروغ حاضر شدم علاقه ی خاصی به دانستن زندگی این شاعر پیدا کردم. از فروغ هیچ نمیدانم‌. مهسا این کتاب را در مورد زندگی فروغ در پیجش معرفی کرده بود. از دوستانم مهسا و صبا این کتاب را خوانده اند و من به تازگی شروع به خواندنش کرده ام و هر فصل که تمام میشود مدام از خودم می پرسم یعنی واقعیت دارد؟ آن خانه ی ته شهر و آن اتفاق ! آن رفتار سرهنگ با فروغ و آن عروسی هول هولکی. هنوز در اهواز هستیم و فروغ به پرویز پیشنهاد داده که برای کمک خرج خانه خیاطی کند!


مهسا!

صبا!

کمک...


سلام

ممنون از معرفی کتاب❤

ترغیب شدم بخونمش ...به شددددت!😍

سلام. خوندین حتما بیایین در موردش حرف بزنیم

درود بر لبخند ماه

واجب شد این کتاب رو بخونم، ممنونم از شما و دوستانتون صبا و مهسا برای معرفی این کتاب :)

سلام و احترام و ارادت
خواهش میکنم😊
من که هنوز اولاشم

چه خوب که شروع به خوندنش کردی، اگرچه به نظر من هر شاعری رو از شعرش باید شناخت اما خوندن این کتاب خالی از لطف نیست.

در مورد حوادث بابد بگم که نویسنده ی کتاب اگرچه ایرانی نیست اما ایرانی الاصل هستش و خیلی تحقیق کرده تا این کتاب رو نوشته. 

هر چی جلوتر بری بیشتر دوستش داری، فقط حیف که بعضی اسامی مثل ابراهیم گلستان رو تغییر داده

اتفاقا جذاب هم نوشته فقط موندم اون وقایعی که تو پست بهش اشاره کردم واقعی اند یا نه؟! خانه ی ته شهر و رفتار سرهنگ و..
ابراهیم گلستان همون ناصر خدایار دبیر مجله ی روشنفکره که بر ضدش به داستان نوشت؟؟

من هم این کتاب را به خاطر علاقه ام به فروغ خریدم ولی هنوز نخوندمش. برداشت ازاد نویسنده از زندگی فروغ هست

قشنگه شروعش کن. برای منی که اطلاعاتم صفر بود در خصوص فروغ شروع خوبی بود

زندگی فروغ را خوانده ام اما نه در این کتاب .

فروغ بزرگ است خیلی بزرگ .

در حق این زن شاعر خیلی ظلم شد 

آن موقع که جرات نداشتیم در کلاسها حرفی از او بزنیم 

همانها که حالا با انگشتر عقیق و ریش و چادر اختلاس میکنند نگذاشتند در کتابها اسمش بیاید. 

ادبیات ایران خیلی ها را نخواهد بخشید خیلی ها که ادبیات را به سیاستها ربط دادند اساتید خوب را خانه نشین کردند و شاعران را در لابلای صفحات زندانی .

 

 

 

سلام رهای من
داستان الان به جایی رسیده که بعد نشر چندین شعرش مردمان ان زمان هم پشت سرش بد و بیراه میگویند و تهمتش میزنند. جوریکه پرویز هم فعالیت فروغ را نمیخواهد.

و همچنان داستان ظلم به زبان و فکر و اندیشه ادامه دارد...

چندین کتاب معرفی میکنید در خصوص فروغ؟؟

سلام اجی جون.این کتابو نخوندم

ولی اونجوری ک قبلا راجع ب فروغ خونده بودم پسرخاله اش پرویز رو دوستداشته و باهاش ازدواج میکنه و بعد چند سالم طلاق میگیره....

یه بارم خودکشی میکنه....

تااخر عمرم مجرد میمونه و تو یه تصادف از دنیا میره....

درست یادمه؟؟؟؟فقط نمیدونم چرا پرویزو ک دوستداشت جداشد ازش؟ یا چرا خودکشی؟

تو این کتاب شما چیزی راجع به این چی ایی ک میگم نوشتخ؟

سلام شهلایی
بابا ایول اطلاعاتت خوب بود😊
با پسرخاله ی مادرش ازدواج میکنه و ۲۴ بهمن ۴۵ توی ماشین جیپ ابراهیم گلستان برای اینکه به یک ماشین مهدکودک نزنه منحرف میشه و فوت میکنه.

هنوز به طلاقش نرسیده ولی به خاطر مخالفت همسرش که میگفته تهران رفت و آمد نکنه به خاطر انتشار شعرهاش تو نشریات مختلف و اینکه گویا بعد از نشر شعر گناه اش جو بدی علیه اش اون موقع ایجاد میشه و تو نشریات بر ضدش مینویسن و پرویز مانع از ادامه ی کارش میشه.

سلام عزیز دلم. راستش نه اینکه کتاب بدی باشه. ولی خیلی دست برده توی زندگی فروغ. علاوه بر اسم شخصیت ها که تغییر داده خیلی چیزها رو هم خودش اضافه کرده و حاصل ذهن خودش هست. چون قبلا در مورد فروغ خیلی خوندم. بعضی جاهای کتاب حتی احساس می کردم این داستان فروغ نیست. به هر حال رمان جذابیه و من رو جذب کرد. اما به عنوان یه رمان بهش نگاه کن. نه حقیقت زندگی فروغ. به نظرم برای شناخت فروغ از شعرهاش شروع کن. بعد هم برای دونستن زندگیش نامه ها و نوشته های خودش بهترین منبعه. میام همین جا چند تا کتاب خوب در موردش معرفی می کنم.

سلام صبا جان.
مهسا هم همین رو گفت. شناخت از طریق شعر و نوشته هاش..
شاید بهتر بود قبل از خوندن این کتاب واقعیت زندگی فروغ رو میدونستم.
هر چند الان تا حدودی دستم اومده
میگم این کتاب موجب شد برم چندین عکس از خانواده اشونم ببینم‌
پوران و گلوریا خواهرش
حتی سرهنگ و مادرش رو هم دیدم.
و اینکه با کمال شرمندگی تازه فهمیدم فریدون فرخزاد معروف برادرش بوده
و بدتر اینکه یک سال زودتر اگر علاقمند فروغ میشدم حتما به دیدار پسرش کامیار که میگن نوارنده ی خیابونی بوده میرفتم

درود!

ممنون خواهم شد وقتی که خوندینش، هر چند کوتاه، درباره اش بنویسید. می خوام بدونم آیا صرفا بیوگرافی ای هست که داستان وار مطرح می شه یا چیز دیگه ست؟

سلام و ارادت جناب بابایی
بله حتما... هر چند دوستانم صبا و مهسا اشاراتی داشتند که برخی قسمتها واقعیات زندگی فروغ نیست. تا اینجا همون داستان زندگی فروغ با اضافات خاص و قابل تاملی است!

نه، یادم نیست به چه اسمی بود اما وقتی وارد داستان بشه میشناسیش. فیلم سازه.

اگه می خوای از داستان لذت ببری فک کن هرچی گفته درسته😉

اون اتفاق اول داستان تا همین چند سال پیش رایج بود قطعا قبلا هم بوده. الان نمی دونم هنوز هست یا بالاخره دید خانواده ها کمی انسانی تر شده

 

آها. هنوز نرسیدم بهش. زمزمه های طلاقشه الان.
تو ویکی پدیا در مورد فروغ اطلاعاتی کسب کردم. اینکه چندین سفر خارجی داره و فیلم بازی کرده و فیلم هم ساخته.
باشه. همه چی راسته و لذت بخش😊


عزیزم. بازم می گم رمان خوبیه. ولی همه ش واقعیت نیست. حالا که شروع کردی تمومش کن. ولی بعد حتما برو سراغ شعرهای فروغ. بعد هم این کتابا. اولین تپش های عاشقانه ی قلبم که نامه های فروغ به پرویز شاپوره و خیلی قشنگه. کسی که مثل هیچ کس نیست که مقالاتیه که بقیه در مورد فروغ نوشتن و خواهر فروغ گردآوری کرده. جاودانه زیستن در اوج ماندن که خیلی کتاب خوبیه. همه نامه ها و سفرنامه و دست نوشته های فروغ رو جمع آوری کرده. به همراه نوشته هایی که بقیه براش نوشتن.  اینا در مورد زندگیش. در مورد نقد و تحلیل شعرهاش هم کلی کتاب هست که اگه دوست داشتی می گم برات. ناصر صفاریان سه تا مستند هم در مورد فروغ ساخته که توی اونا با خونواده ش و دوستانش مصاحبه کرده. یادم باشه این دفعه برات بیارم. کتابا رو هم حتما برات میارم. کامیار خیلی سرنوشت تلخی داشت. و اینکه همه خواهر و برادرای فروغ فوت کردن. آخریشون برادرش بود که پارسال فوت کرد. هر سوالی هم داشتی در خدمتم.

وای مرسی صبا از این همه معرفی های خوبت..
منتظرم مستندها به دستم برسه.😙😍🌷
حتما میرم سراغ کتابها..
جاودانه زیستن از کیه؟

سلام فاطمه جان

یه پیام دیگه زده بودم، نرسیده؟

سلام مهسایی..
چرا رسیده. من با تاخیر تایید کردم. 
ممنون ازهمراهی همیشگیت

خواهش می کنم عزیزم. امیدوارم زودتر ببینمت و مستندها رو به دستت برسونم. جاودانه زیستن از بهروز جلالیه که الان گویا چاپ نمی شه. امسال توی نمایشگاه توی غرفه ی نشر مروارید ندیدمش. همون چاپی هم که من دارم قدیمیه. خیلی هم قطوره. گزیده ش هم چاپ شده به نام در غروبی ابدی که کوتاه تره. برات میارم

ممنون صبا جان بابت اطلاعات مفیدت🌹
وقت کنم ان شاالله بخونم اینا رو 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
لبخند ماه را یک همسر، یک مادر و یک معلم می نویسد
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan